kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

Maksymilian Wolff

Maksymilian Wolff

1921—2007

Maksymilian Wolff był prekursorem użycia metod wspornikowych — betonowania nawisowego i wspornikowego montażu prefabrykowanych segmentów. W latach 1963—1973 zaprojektował i zbudował trzy duże obiekty z zastosowaniem wymienionych technologii — Most Cłowy w Szczecinie, Most Pomorski i Most Teatralny (obecnie Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego) w Bydgoszczy. Renesans metody betonowania nawisowego nastąpił dopiero w latach 90.

Maksymilian Wolf urodził się w 1921 r. w Gniewie. Kiedy wybuchła II wojna światowa, zdążył ukończyć czwartą klasę liceum w Starogardzie Gdańskim. Naukę kontynuował dopiero po wojnie — już na Politechnice Gdańskiej, na Wydziale Inżynierii Lądowo-Wodnej. Studia ukończył w maju 1951 r. i już od 1 czerwca tego roku podjął pracę w gdańskim Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego. Z firmą pożegnał się dopiero 26 marca 1991 r. Przez 40 lat pracy w BPBK przeszedł przez wszystkie szczeble zawodowej "drabiny" — od starszej pomocy technicznej, przez starszego projektanta aż do kierownika Zespołu Mostowego i Konstrukcji Inżynierskich (Zespół projektowy nr 4, Pracowania KM-5). W latach 1977—78, w ramach indywidualnego sENGINEndium Uniwersytetu Calgary, odbył studia doktoranckie na Wydziale Budownictwa Lądowego tej uczelni. W styczniu 1986 r został powołany przez Polnord Gdańsk i Polservice Warszawa na stanowisko szefa kontraktu i kierownika pracowni projektowej w Magdeburgu i zespołów w Calbe i Lipsku — zadaniem zespołu było opracowywanie konstrukcji stalowych dla obiektów przemysłowych, między innymi dla elektrowni atomowych. Na tym stanowisku pracował do 1990 r.

Tak jak lata 60. przyniosły innowacyjne betonowanie nawisowe oraz montaż wspornikowy, tak lata 80. to kolejne prekursorskie konstrukcje Maksymiliana Wolffa — Martwa Wisła, Gdańsk — most stalowy na dźwigarach skrzynkowych, z pomostem ortotropowym, Szczecin — konstrukcja stalowa skrzynkowa ze współpracującą płytą betonową i sprężonym przęsłem nad nurtem, Kanał Kaszubski, Gdańsk Nowy Port — most podwieszany, Gdańsk i Zabrze — rozwiązania tunelowe.

Maksymilian Wolff jest laureatem wielu nagród branżowych, między innymi w 1960 r. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski za projekt i nadzór autorski Mostu Cłowego w Szczecinie, a w 1965 otrzymał nagrodę Ministra Gospodarki Komunalnej za wprowadzanie konstrukcji sprężonych. Oprócz nagród są jeszcze liczne wyróżnienia i nagrody w konkursach — za projekty koncepcyjne przepraw mostowych "Łazienkowska" i "Świętokrzyska" w Warszawie, na projekt mostu przez Wisłę w Kiezmarku czy za projekt koncepcyjny mostu dla pieszych nad Trasą Toruńską w Warszawie.

Książka autorstwa Maksymiliana Wolffa — "Rusztowania i deskowania mostowe" — choć wydana w 1964 r., nadal chętnie używana jest przez studentów i specjalistów, a na aukcjach internetowych osiąga znaczne ceny.

Maksymilian Wolff jest laureatem "Medalu Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej".


polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska