kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 
 

przepisy Łucji

MBilfingerBerger




***
Serwis prowadzony jest we współpracy z Zakładem Mostów PWr pod kierunkiem prof. Jana Biliszczuka, Zakładem Budowy Mostów PP pod kierunkiem
dr. hab. inż. Arkadiusza Madaja, Politechniką Warszawską pod kierunkiem prof. Wojciecha Radomskiego oraz Związkiem Mostowców RP.

Mosty w Zaleszczykach (str. 1)
most w Zaleszczykach, widok sprzed pierwszej wojny światowej
most w Zaleszczykach, widok sprzed pierwszej wojny światowej

Mosty w Zaleszczykach

W świadomości wielu Polaków Zaleszczyki kojarzą się z ucieczką polskich władz do Rumunii we wrześniu 1939 roku. Prawda historyczna jest nieco inna [3], [4], mosty w Zaleszczykach z uwagi na usytuowanie w niedalekiej odległości od granicy z ZSRR nie odegrały większej roli we wrześniu 1939 roku. Warto je jednak przypomnieć choćby z uwagi na niepowtarzalny klimat tego miejsca.

W pamiętnych dniach 17—20 września 1920 roku nastąpiła ewakuacja polskiego rządu [3], [4] i części armii do Rumunii i Węgier.

Ewakuacja odbyła się w trzech głównych kierunkach:

  • przez Pokucie wzdłuż linii Kołomyja—Kuty—Kosów—Wyżnica (w ówczesnej Rumunii), Czerniowce; tu granica przebiegała po rzece Czeremosz; most graniczny istniał między Kosowem a Wyżnicą
  • przez mosty na Dniestrze w Zaleszczykach
  • przez przełęcze górskie (przełęcz Jabłonowska w paśmie Gorganów) na Węgry.

Główny strumień ewakuacji do Rumunii przebiegał przez Pokucie i most na Czeremoszu. Tędy nastąpiła ewakuacja prezydenta, rządu i naczelnego wodza oraz dużej części wojska. Most ten był utrzymywany w polskich rękach do 20 września. To tu właśnie 20 września w walce z oddziałem Armii Czerwonej zginął autor "Nikodema Dyzmy", Tadeusz Dołęga-Mostowicz, którego oddział bronił mostu na Czeremoszu.

Mosty w Zaleszczykach zostały zajęte przez Armię Czerwoną prawdopodobnie już 17 września (były bliżej granicy radzieckiej), stąd ich znaczenie w ewakuacji było mniejsze. Niemniej jakieś oddziały tu się przeprawiły. Tak wspominają to żołnierze: Staliśmy na wysokim brzegu rzeki i patrzyliśmy na ten most, czekając swojej kolei. Wojsko szło i szło; pieszo, na samochodach, wozami. Nowe, wspaniałe czołgi, które ani razu nie były w ogniu; działa przeciwlotnicze; motocykliści z karabinami maszynowymi; kompanie reflektorów; saperzy z pontonami ...
Żołnierze mieli łzy w oczach. Przechodząc przez most oglądali się za siebie zupełnie tak samo jak pogorzelcy,(...). Niektórzy ukradkiem całowali rąbek trzepocącej się na wietrze polskiej flagi ...*

ruch na moście kolejowym w Zaleszczykach – lata międzywojenne plaża w Zaleszczykach – ostatnie lata dwudziestolecia międzywojennego most w Zaleszczykach, widok sprzed pierwszej wojny światowej  
 
słoneczna plaża w Zaleszczykach ruch na moście kolejowym w Zaleszczykach – lata międzywojenne
Mosty w Zaleszczykach
widokówki pochodzą ze zbiorów J. Biliszczuka
(zdjęć w galerii: 5)

1 2 » »»

polecamy

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

***

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

Korek w muzeum
Aarsleff Sp. z o.o.

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska